Workshop de la Chaire Unesco en Ressources Educatives Libres : « Nouvelles technologies pour l’éducation ouverte »
16 octobre 2018 @ 9 h 00 min - 17 h 30 min
La Chaire Unesco en Ressources Educatives Libres de l’Université de Nantes organise un workshop dans le cadre du projet Européen X5-GON
mardi 16 octobre 2018
au bâtiment 34 sur le site de la FST.
Le thème est : Nouvelles technologies pour l’éducation ouverte. Une place particulière est faite à l’Intelligence Artificielle.
L’objectif de ce colloque est de réunir :
- des promoteurs et chercheurs de technologies disruptives, même si elles n’ont pas encore été déployées dans le secteur éducatif ;
- des acteurs des différents secteurs de l’éducation qui sont susceptibles de mettre en relation les enjeux et ces technologies, les questions en suspens, celles pour lesquelles peut-être une réponse en partie technologique est possible ;
- des expérimentateurs, leaders de projets d’éducation par le numérique.
Parmi les thèmes au programme : les réseaux sociaux, le blockchain, l’inclusion, l’évaluation, les alignements de curricula, la communication multilingue end-to-end, l’interopérabilité des plates-formes d’apprentissage…
L’objectif du colloque est d’examiner des innovations technologiques, en particulier celles basées sur l’intelligence artificielle, sous différents angles :
- leur intérêt d’usage et leur capacité à répondre à des défis connus ou prévus ;
- leur capacité à apporter des solutions aux défis de l’éducation ouverte.
Toutes les informations pratiques peuvent être trouvées ici : https://www.x5gon.org/event/tech-for-oer/.
Le workshop est gratuit mais avec un nombre limité de places. Inscription impérative sur Eventbrite.
Programme (en anglais) :
- Morning, session 1 (9-00)
- Marko Grobelnik and Mitja Jermol (Josef Stefan Institute, Slovenia): « The semantic web of education ». Marko is Slovenia’s digital champion, a recognized researcher in many fields inside Artificial Intelligence and Digital Champion for Slovenia. Mitja is UNESCO OER technologies Chair and has been the founder and leader of the Open Education for a better world Mentoring Program (http://unesco.ijs.si/project/open-education-for-a-better-world/). The Slovenian Unesco Chair puts a special emphasis on the technological aspects of Open Education.
- Thomas Cerqueus (Lengow, France): “Thesaurus matching: a use case in e-commerce “. Lengow is concerned with proposing systems allowing retailers to efficiently propose their product on a wide variety of online merchant sites. It may be the case where the same technologies could help courseware be deployed over a variety of platforms with much less effort than today.
- Morning, session 2 (11-00)
- Perrine de Coëtlogon (Blockchain & Education advisor at Université de Lille, France): “How will blockchain contribute to the Open Educational World Movement? Perrine hosts a digital working group at national level on Blockchain and Education (Blockchain4Edu) within the directorate for pedagogical innovation of the University of Lille (France). Perrine de Coëtlogon and her colleagues envisage that in an open learning environment it will be necessary to be able to trace the different contributions to open educational resources. They aim to use a Blockchain solution for this.
- Alfons Juan (Universidad Politecnica de Valencia, Spain): “End-to-end communication tools for OER”. Alfons is senior researcher at Universidad Politecnica of Valencia (https://www.mllp.upv.es/ ) and has led his team in various European projects in which they have developed technologies to transcribe and translate scientific and educational videos. They now aim to deliver an end-to end solution, with the translation being given through voice synthesis including voice models for the original speaker.
- Afternoon, session 3 (14-00)
- Jutta Trevinarus (Ontario College of Art and Design University): “Smarter Systems Include the Margins”. Jutta is Professor at the Ontario College of Art and Design University (OCADU) in Toronto Founder and CEO of the Inclusive Design Research Centre at the Inclusive Design Research Centre proposals are being made to allow web navigation (and more specifically learning) to be more inclusive and friendly.
- Samuel Paccoud (FUN, France): « Scaling our Open Education infrastructure with microservices ». Samuel is CTO at FUN, the main French speaking MOOC platform (https://www.fun-mooc.fr/). His talk will be about the convergence and interoperability of online learning tools through shared formats and norms.
- Afternoon, session 4 (16-00)
- Benjamin Ninassi (INRIA, France): “Hybrid Social networks of learners”. Benjamin is Research engineer at INRIA, technical leader of the IT development team and main developer of the Class’Code Platform (http://classcode.fr). The platform aims at helping teachers and educators learn to teach code through online activities and the promotion of a social network built from these activities.
- Panel: closing remarks